سنسور فشار اکسترودر

سنسورهای فشار مذاب یا سنسور فشار اکسترودر، سنسورهای تخصصی هستند که برای اندازه گیری فشار در طول فرآیند اکستروژن استفاده می شوند.

یکی از عوامل کنترلی حیاتی ، در طول فرایند اکستروژن ، کنترل فشار مواد مذاب پلیمری داخل دستگاه اکسترودر است.

 

می پرسید چرا؟

  • آگاهی از پروسه ای که داخل دستگاه اکسترودر در حال رخ دادن است
  • کنترل فشار تولید گرانول یا محصول نهایی با کیفیت
  • ایجاد ایمنی جانی و مالی( اپراتور و اکسترودر)

 

به عنوان مثال افزایش ناگهانی فشار نشان دهنده انسداد ناشی از ذرات خارجی، پلیمر ذوب نشده و… است، افت ناگهانی فشار نشان دهنده قیف خالی یا انسداد در گلوگاه تغذیه است.

افزایش فشار در یک دوره زمانی اپراتور را متوچه می کند که سرند خفه شده است و باید با صفحه تمیز تعویض شود .

 

ابزار دقیق (تجهیزات اندازه گیری دقیق)

 

ابزار دقیق (اندازه گیری دقیق پارامترهای تاثیرگذار در فرایند اکستروژن پلیمر گرانول) یکی از ضروری ترین عناصر دستگاه اکسترودر است. لازم است ، برای اندازه گیری پارامترهای مهم فرآیند ، برای دانستن آنچه در اکسترودر چه اتفاقی در حال رخ دادن است تا بتوانید فرآیند گرانول کردن را کنترل کنید. پرواضح است، اگر دما و فشار مذاب پلاستیک ، اندازه گیری نشود ، کنترل آن غیرممکن است.

به طور کلی نمی توان آنچه را که در داخل اکسترودر اتفاق می افتد مشاهده کرد. با نصب سنسور فشار و دمای اکسترودر در واقع ” پنجره ای به فرآیند” باز کرده اید که به طور کامل به روند کار مسلط هستید و کاملا مطلع هستید داخل اکسترودر چه چیزی در حال گذر است

وقتی می خواهیم مشکلات روند اکستروژن را بررسی کنیم ، با داشتن سنسور فشار مذاب (اکسترودر) و سنسور دمای مذاب  روی دستگاه اکسترودر ، با آگاهی کامل ، مشکلات اکستروژن را عیب یابی می کنیم.

مهمترین پارامترهای فرآیند، فشار و دمای مذاب هستند. آنها بهترین شاخص های عملکرد یک اکسترودر خوب یا ضعیف هستند. روند مشکلات، در بیشتر موارد، ابتدا از فشار مذاب و یا دما اکسترودر آشکار می شوند.

 

فقط به این موضع ساده فکر کنید که وقتی یک بیمار وارد مطب دکتر می شود ، معمولاً اولین قدم در بررسی وضعیت بیمار با اندازه گیری فشار خون و دمای بدن او انجام می شود.

همان طور که با علم به دانستتن دو شاخص اساسی فشار و دما ، دکتر بقیه روند درمان را به راحتی اتخاذ میکند در دستگاه اکسترودر با دانستن فشار مذاب پلیمر و دمای مذاب پلیمر مهندس الکترونیک و مهندس مکانیک با اگاهی کامل دستگاه ما را رفع ایراد خواهد کرد.

در نتیجه با بهینه کردن دستگاه اکسترودر و کنترل مناسب فشار و دما ، قطعا محصول تولیدی با کیفیت و رقابتی خواهیم داشت.

 

سایر پارامترهای مهم فرآیند اکستروژن عبارتند از:

سرعت ماردون ( مارپیچ)

  • بار موتور
  • دمای بدنه
  • دمای قالب
  • مصرف برق هیترها
  • میزان خنک کننده واحدهای خنک کننده مختلف اکسترودر
  • سطح خلاء در اکستروژن هواکش

این پارامترها فقط به اکسترودر مربوط میشوند. با این حال، فرآیندهای بسیار بیشتری وجود دارد.

پارامترهای کل خط اکستروژن و البته به ویژگی آن بستگی دارد

اجزاء و پارامترهای مهم برای هر خط اکستروژن عبارتند از:

  • سرعت خط
  • ابعاد محصول اکسترود شده
  • سرعت خنک کننده یا دمای آب خنک کننده
  • کشش خط

بسیاری از عوامل دیگر می توانند بر فرآیند اکستروژن تأثیر بگذارند، مانند دمای محیط و رطوبت نسبی، جریان هوا در اطراف اکسترودرو تغییرات ولتاژ کاری.

 

 

فشار مذاب اکسترودر

اندازه گیری فشار مذاب به دو دلیل مهم است:

  • نظارت و کنترل فرآیند
  • ایمنی

اگر فشار داخل اکسترودر که در طول ساعات کاری در حال نوسان است کنترل نشود در نتیجه گرانول نهایی تولید شده دارای ابعاد مختلف خواهد بود و محصول نهایی یک دست و یکسان نخواهیم داشت.

پس  زمانی که  روی تغییرات فشار در گذر ساعات روز نظارت داریم ، در واقع دقیقاً می توانیم ببینیم که فرآیند اکستروژن چقدر پایدار است.

همچنین اندازه گیری فشار در اکسترودر برای جلوگیری از حوادثی که ممکن است در هنگام ایجاد فشار بیش از حد بالا رخ دهند تاثیر حیاتی دارد.

بالا رفتن بیش از حد فشار در اکسترودر باعث  ایجاد انفجار می شود. بدنه دستگاه می تواند ترک بردارد یا باعث در رفتن قالب شود و درنتیجه اتفاقات ناگواری در اثر پاشیدن مواد مذاب پلیمری روی اپراتور و سوختگی و … می تواند رخ دهد.

هر یک از این شرایط بسیار خطرناک است و باید از آن اجتناب کرد. حتی استفاده از راپچر دیسک روی دستگاه اکسترودر الزامی است تا در موقع افزایش ناگهانی فشار با پاره شدن آن قطعه و خروج ایمن مذاب هم از ضرر مالی و هم ضرر جانی جلوگیری کنیم

وقتی روی فشار دستگاه نظارت دارید ، در مواقع بحرانی با خاموش کردن دستی یا حتی با خاموش کردن خودکار دستگاه ، توسط سیگنالی که بوسیله سنسور فشار اکسترودر به کنترلر یا  پی ال سی اکسترودر ارسال می شود می توان از اتفاقات ناگوار جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه